de Idee #7: Klasse(n)

10998086_947867048558236_7884229390774495170_o
11011946_947866848558256_1621448892263966085_o
10999265_947867628558178_4939153930367718238_o
10990859_947867701891504_2250797793143819343_o
10960436_947866845224923_5177955379892114012_o
10988569_947866991891575_2468906372294978074_o
1
10857143_947867125224895_2232351438288766316_o
2
10854968_947867321891542_3763074991715243552_o
10857133_947866998558241_5527808116047726768_o

Leven we in een klassenmaatschappij, en wie is dan de elite? Groeiende ongelijkheid en een slinkende middenklasse, wat zegt dat nu eigenlijk? Welk nut heeft categorisatie, in de wetenschap en in de maatschappij? En hoe staat het met de klassen waarin leerlingen en studenten worden opgeleid? Doen we terecht aan hokjesdenken of is het tijd om wat muren af te breken? Dagobert Duck-taks, vrouwenquotum of MOOCs, welke richting moeten we op?

De jonge denkers van de avond waren: Tivadar Vervoort (woordvoerder Humanities Rally), Sander de Folter (basisschooldocent) en Charif Mews (lijsttrekker Piratenpartij NH). Alledrie hebben ze prikkelende pitches ingestuurd en Sicco de Knecht en Andrea Speijer-Beek hebben ze eens goed ondervraagd over respectievelijk de toekomst van de alfastudies, het falende onderwijsbeleid en de invloed van technologie op de democratie.

Gast van het eerste uur, professor Meindert Fennema (politicoloog, UvA) was de gevestigd denker van de avond. Hij is expert op het gebied van de (bestuurlijke) elite van Nederland. Het cabaret werd verzorgd door Ewout en Jasmijn.

© 2020 by Jantine Derksen

  • Facebook Social Icon
  • tjilpen
  • Spotify Social Icon
  • SoundCloud Social Icon