de Idee #19: Talent

Universitaire talentprogramma's, talentscouts op het voetbalveld, talentenshows; we zijn er als samenleving maar druk mee. Maar wat is talent eigenlijk? De beroemde vioolleraar Suzuki stelt dat talent eigenlijk niet bestaat. Volgens Suzuki is ‘talent’ voor hen die niet oefenen een excuus om op te geven. ‘Vlieguren maken’ (10.000 uur) en vroeg genoeg beginnen, daar gaat het om. Als iemand slecht leest op de basisschool, dan is dat geen gebrek aan talent maar wordt er thuis of op school gewoon te weinig geoefend.

 

Hoe belangrijk is talent? En bepaalt wat je kunt ook welk onderwijs je mag volgen? Zou iedereen elke studie mogen kiezen, of mogen studies kiezen wie ze selecteren? Wederom brengt de Idee je een avond gevuld met jonge denkers die allen via hun eigen aanvliegroute het thema Talent benaderen.

Presentatieduo Izaak Dekker en Sophie Rutenfrans verwelkomde de volgende gasten: Geert ten Dam, Harriet BergmanElwin van KeulenMaarten StuifbergenJeroen de RidderPropria Cures, Mare GroenJeroen Coelen.

Fotografie: © Rochelle Willems

Gevestigd denker // Geert ten Dam

De nieuwe voorzitter van de vereniging van universiteiten Pieter Duisenberg maakte naam in de tweede kamer met omstreden moties over het afschaffen van pretstudies. Hij zou hoofdgast zijn bij 19e editie van De Idee. Vanwege privéredenen kon hij niet aanwezig zijn, maar we vonden een uitstekende vervanger in Geert ten Dam.

 

Ten Dam is voorzitter van het College van Bestuur van de UvA en kroonlid van de SER. Daarnaast is ze hoogleraar in de onderwijskunde. We hebben dus een vervangend hoofdgast die zowel als bestuurder van een onderwijsinstelling, als inhoudelijk als expert bijzonder veel weet over talent.

Column // Mare Groen

Je kent haar misschien als jonge denker die tijdens onze zestiende editie in het Volkshotel aan tafel schoof. Deze keer doen we het anders en zal zij ons thema "talent" inleiden met een column! Mare studeerde film en filosofie aan het Amsterdam University College en Cultural Analysis aan de UvA. Daarnaast maakt ze onderdeel uit van Poetry Circle Nowhere en noemt zich sinds kort freelancer, maar droomt er stiekem van om een middelbare school docent te worden.

Jonge denker // Harriet Bergman

Harriet Bergman (1992) zette zich in 2015 in voor meer inspraak en minder rendementsdenken in het hoger onderwijs. Ze rondt de Researchmaster in Philosophy dit jaar af, is lid van het Feministisch Alcoholistisch Verbond en schrijft daarnaast ook regelmatig stukken voor onder andere deFusie. Harriet zet haar talenten in voor een democratische universiteit, maar waarom is het volgens haar zo belangrijk dat ons talent op democratische manier georganiseerd wordt?

Jonge denker // Elwin van Keulen

Elwin is jeugdtrainer en technisch jeugdcoördinator bij SC Cambuur. Als coach probeert hij de perfecte leeromgeving te creëren voor optimale ontplooiing van zijn jonge spelers. Een leeromgeving waar niet angst en controle centraal staat, maar waar juist ruimte is voor leren en het maken van fouten.

Jonge denker // Maarten Stuifbergen

Hij is dagelijks bezig met talent. Of het nou gaat om de leerlingen op zijn basisschool of om de aankomende docenten die hij lesgeeft op de Pabo, Maarten Stuifbergen is gefascineerd door talentontwikkeling. Zelf is hij ondertussen ook bezig met ontwikkelen: hij staat op het punt om af te studeren als onderwijskundige en maakte hieraan verbonden een documentaire over de kracht van de leraar getiteld: ‘Iedereen is leraar’.

Jonge denker // Jeroen de Ridder

Hij is filosoof, publicist en lid van de Jonge Academie, de jonge pendant van de prestigieuze Koninklijke Nederlandse Academie voor Wetenschap. Voor Jeroen de Ridder is de betekenis van wetenschappelijke kennis een belangrijk onderwerp. Zo heeft hij geschreven over de effecten van de ‘verabsolutering’ van de natuurwetenschappen. Hij publiceert ook over de kernverantwoordelijkheden van universiteiten. Kunnen we wetenschappelijk bepalen wie talent heeft en wie niet? Welke verantwoordelijkheid heeft de universiteit in het tot bloei laten komen van talent en welke uitdagingen komen daar bij kijken?

Comedy // Jeroen Coelen

Na slechts een paar maanden op de arbeidsmarkt realiseerde Jeroen zich waarin hij verzeild was geraakt. Het zogeheten opbouwen van een leven valt deze millennial – een term die hij overigens verafschuwt – zwaar. Hij probeert van alles om er iets van te maken, van het lesgeven als docent tot het rampzalig laten aflopen van dates. De houvast die hij heeft is zijn ratio: de wereld om zich heen denkt hij te begrijpen, echter zichzelf des te minder. Dat maakt hem wel eens slachtoffer van zijn eigen zelfoverschatting. In april vorig jaar stond deze beginnende comedian in de halve finale van Amsterdams Studenten Cabaret Festival. We kijken uit naar Jeroens opvattingen over talent.

Heb jij een idee en wil je bij ons aan tafel? Neem dan contact met ons op. Wellicht staat jouw naam in de line-up van een volgende editie.

© 2019 by Jantine Derksen

  • Facebook
  • Twitter